Klanttevredenheid daalt lichtjes

De Watergroep voerde voor de tweede keer een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit bij 1.500 drinkwaterklanten. Gemiddeld scoren we een 7,2 op 10 bij onze klanten. Onze klanten zijn vooral tevreden over de kwaliteit van het water en zien De Watergroep als een betrouwbaar bedrijf.

introductie foto Klanttevredenheid daalt lichtjes

Hoe tevreden zijn onze klanten over de waterkwaliteit?

• 2019: 7,9/10
  • 2020: 7,4/10

Katleen De Leu, Senior Market Intelligence Analist: “We zien voor 2020 dus een lichte daling ten opzichte van 2019, maar we krijgen nog steeds een goede score. Op het vlak van waterkwaliteit zijn klanten het minst tevreden over het kalkgehalte. Gelukkig scoren we voor helderheid, druk, veilig, smaak en gezond beter!”

Ontdek hoe we werken aan zachter water >>

Hoe tevreden zijn onze klanten over De Watergroep in het algemeen?

• 2019: 8/10
  • 2020: 7,2/10

De Leu: “Onze onderscheiding zijn we in 2020 even kwijt. Daar zijn verschillende verklaringen voor te vinden: de omschakeling van een regionale naar een procesgestuurde organisatie liep niet altijd even vlot en door coronabeperkingen lagen sommige (distributie)werken ook langer dan gepland stil.”

• We stellen ‘customer journeys’ op voor meer tevreden klanten.
  • We blijven opvolgen hoe tevreden klanten zijn over elk van onze diensten.

De prijs van water

We vroegen onze klanten om de kostprijs in te schatten van 10 liter drinkwater. Bijna iedereen schat die prijs veel hoger in dan de werkelijke kostprijs (0,043 euro). De meeste klanten schatten de kostprijs van drinkwater tot wel 10 keer hoger in. Dat verklaart meteen waarom veel mensen drinkwater als ‘duur’ ervaren.

Bewust omgaan met water

We peilden in 2020 ook naar hoe bewust Vlamingen omgaan met water.

• 84% van de deelnemers gaat altijd bewust om met kraanwater, omwille van de kostprijs en omwille van het milieu. Dat bewustzijn groeit nog in periodes van waterschaarste.
  • 45% geef aan interesse te hebben om te investeren in een systeem om thuis drinkwater te maken uit regenwater.
  • De meerderheid staat positief tegenover het hergebruik van water uit de wasmachine (80%), de douche (78%) of de keuken (75%).
  • Ongeveer 2 op 3 vangt thuis regenwater op via een waterput en/of regenton. Deze klanten gebruiken hun regenwater vooral voor het toilet, buitenkraantjes, de wasmachine en de kraan in de garage, bijvoorbeeld om de auto te wassen.