De Watergroep ondersteunt de gemeenten binnen haar verzorgingsgebied: van gratis drinkwatertappunten tot een raamovereenkomst voor nazicht, onderhoud en signalisatie van brandkranen.
Eind 2019 startten we met de plaatsing van gratis drinkwatertappunten in de steden en gemeenten waar De Watergroep actief is. In 2020 brachten we de teller op 629 toestellen in 142 gemeenten, op een gepland aantal van in totaal 740 tappunten.
Dirk Goethals, accountmanager Services: “Door de coronacrisis liepen we bij de installatie wat vertraging op. Tijdens de eerste lockdown in 2020 werd de installatie van tappunten enkele weken stilgelegd. Inmiddels is het grootste deel van de toestellen geplaatst.”
De gemeenten konden kiezen uit 3 modellen drinkwatertappunten: een tafelmodel, een vrijstaand model en een wandmodel. Ze kiezen ook zelf waar we de tappunten plaatsen. De Watergroep staat in voor het onderhoud en voor de kwaliteit van het drinkwater.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de lokale bluswatervoorziening. Om hen daarin bij te staan, biedt De Watergroep raamcontracten aan voor het nazicht, onderhoud en de signalisatie van brandkranen.
Sinds 2020 biedt De Watergroep uniforme onderhoudscontracten voor bluswatervoorziening aan in haar hele verzorgingsgebied. Vroeger werd er in elke zone een andere aanpak gehanteerd. Dirk Goethals, accountmanager Services: “We hebben in 2020 een openbare aanbesteding uitgeschreven voor al onze zones. Per zone hebben we een uitvoerder aangesteld voor de komende twee jaar. Geïnteresseerde gemeentes kunnen hier vrij op intekenen.”
De Watergroep werkt daarvoor samen zogenaamde maatwerkbedrijven uit de sociale economie. Dat is een bewuste keuze, vertelt Goethals: “Die bedrijven hebben zich voor een stuk gespecialiseerd in dit soort werk en hebben een geografische spreiding over heel Vlaanderen.”