Digitaal leren

Digitaal leren in de lift

Vroeger organiseerden we de meeste opleidingen voor onze medewerkers klassikaal. Door de coronacrisis zijn we versneld overgeschakeld op digitale alternatieven. Met succes!

HR-deskundige Phaedra Carrein: ‘Meer en meer medewerkers vinden – mede dankzij corona – de weg naar e-learnings. In 2019 volgden 613 medewerkers minstens één e-learning, in 2020 verdubbelde dat aantal tot 1.435 medewerkers.”

introductie foto Digitaal leren in de lift

Coronafactor

“Onze medewerkers zitten verspreid over heel Vlaanderen,” vertelt Dries Moons, teammanager HR, Training en Ontwikkeling. “Voor de klassieke klassikale opleidingen moesten ze zich telkens verplaatsen naar ons hoofdkantoor in Brussel. Dat onze watermakers die opleidingen nu kunnen volgen op afstand, zien de meesten als een voordeel. We houden wel rekening met de ‘coronafactor’. Houdt het positieve oordeel stand als we weer met zijn allen naar kantoor mogen? Dat valt nog af te wachten, fysieke aanwezigheid tijdens opleidingen heeft namelijk ook veel voordelen.”

Carrein: “De coronacrisis heeft het opleidingslandschap voorgoed veranderd, en is niet per se negatief. De gedwongen digitale omschakeling deed ons beseffen dat niet alle opleidingen noodzakelijk fysiek moeten doorgaan. In de toekomst streven we naar een evenwichtige mix tussen fysieke opleidingen, digitale opleidingssessies en e-learnings.”

Digitaal leren en ‘gamification’

Carrein: “De belangrijkste opleiding in 2020 was de e-learning ‘Deontologische code en gedragsregels’. Die was voor iedereen binnen onze organisatie verplicht. In 2020 lanceerden we ook Play It Safe, een online platform waar je aan de hand van spelletjes kon bijleren over veiligheid.” Een ander initiatief was het digitale platform Eureka, waar medewerkers antwoorden konden vinden op vragen over Microsoft Office. Moons: “Doordat medewerkers een antwoord op hun vragen konden terugvinden op het platform, hoefden ze niet meteen een opleiding aan te vragen. Eureka sluit aan bij onze ambitie om het aantal leervormen te diversifiëren. Iedereen leert namelijk op zijn eigen manier.”