Energie uit water

Energie uit water

Water als bron van duurzame energie? Jazeker! Ortwin Deroo, manager Businessontwikkeling, legt uit wat de rol van De Watergroep is in deze energietransitie: “De Watergroep zet volop in op nieuwe concepten voor watergedragen energie. Dat past immers binnen onze expertise: water oppompen en verplaatsen in het leidingnet. Alleen wordt het water hier niet gebruikt om te drinken, maar om energie op te wekken. Er zijn verschillende concepten mogelijk, waarbij we thermische energie opwekken uit oppervlaktewater, afvalwater of drinkwater.”

“We moeten afstappen van het gebruik van gas voor gebouwenverwarming. Dat besef is er in andere landen al langer, maar ook bij ons is de trend nu ingezet. In nieuwe verkavelingen wordt geprobeerd om gebouwen te warmen en te koelen met water, zonder het gasnet. We hebben daarvoor een aantal projecten in onderzoek bij zowel publieke als private projectontwikkelaars.”

introductie foto Energie uit water
function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)