Decentraal en circulair water

De klimaatverandering zet onze drinkwatersystemen steeds meer onder druk. De Watergroep gaat op zoek naar innovatieve oplossingen voor het nijpend watertekort, zoals het hergebruik van water en de ontwikkeling van alternatieve waterbronnen.

introductie foto Decentraal en circulair water

Traditioneel produceren waterbedrijven water centraal, en verdelen het daarna binnen hun leveringsgebied via het leidingnet. Die aanpak zal niet langer volstaan voor de watervoorziening van morgen. “We moeten evolueren naar een hybride systeem waarin ook decentraal geproduceerd wordt, buiten de grote waterproductiecentra. Daarbij is het nodig alle mogelijke waterbronnen aan te boren: niet alleen grond- of oppervlaktewater, maar ook regenwater, grijs water, zeewater …” zegt directeur-generaal Hans Goossens. “Wie op de beurs speelt, spreidt zijn portefeuille best om die te beschermen tegen beursschommelingen. Op dezelfde manier moeten wij onze waterproductie zoveel mogelijk spreiden om die klimaatrobuust te maken.”

Hemelwater opvangen

Binnen De Watergroep lopen heel wat projecten en studies die inzetten op alternatieve waterbronnen. “Bij nieuwe plannen voor ruimtelijke ontwikkeling bekijken we samen met de publieke en/of private ontwikkelaar hoe we het watersysteem robuuster kunnen maken,” vertelt Ortwin Deroo, manager Businessontwikkeling. “Bijvoorbeeld door hemelwater centraal op te vangen en beschikbaar te maken als huishoudwater. Dat is water dat je voor allerlei toepassingen kan gebruiken, behalve voor drinkwatertoepassingen zoals koken en douchen. 40% van het watergebruik kan daarmee ingevuld worden.”

“Om water dat op onze terreinen valt niet direct af te voeren naar de riolering, passen we waar mogelijk ASR toe: ‘aquifer storage and recovery’. Daarbij slaan we het behandelde regenwater dat niet meteen gebruikt wordt, op in de bodem. Dat is enkel mogelijk wanneer de geologische structuur van de bodem het toelaat.”

Samen met verschillende partners werkte De Watergroep in 2020 aan uiteenlopende initiatieven om in te zetten op decentraal en circulair water.

Enkele van deze projecten:

WATER ON STAGE: WATER SLIM INTEGREREN IN WOONWIJK

Op de Hertogensite in Leuven wordt gewerkt aan een duurzame woonwijk in de binnenstad. Louise Vanysacker, manager Onderzoek en ontwikkeling: “De Watergroep onderzocht hoe we het watersysteem van de woonwijk zo circulair mogelijk konden maken. We rekenden verschillende scenario’s door in een modelleringstool van VITO. Dat is nuttige informatie voor de bouwheer, maar ook voor de stad Leuven, die heel wat ambities heeft op het vlak van hergebruik van water.”

• Partners: VITO, Resiterra, Atrium Green, De Watergroep
  • Locatie: Hertogensite in Leuven.

Meer info vind je via www.vlaanderen-circulair.be

PILOOTINSTALLATIE DRINKWATER UIT REGENWATER

Evelyn De Meyer, projectmanager Innovatie: “Vlaanderen telt veel woningen die niet aangesloten zijn op het centrale waternet. Regenwater lokaal zuiveren tot drinkwaterkwaliteit kan een oplossing zijn. We onderzoeken mogelijke businessmodellen en bekijken wat De Watergroep daarin kan betekenen.”

In dat kader zijn we in 2020 gestart met een test om drinkwater te maken uit regenwater. Dat gebeurde bij een landbouwer uit Harelbeke die niet aangesloten kan worden op het drinkwaternet. We testen er achtereenvolgens drie verschillende technologieën en analyseren of ze voldoende kwaliteitsvol en robuust zijn. De Watergroep blijft immers verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde water.

Deze pilootinstallatie is onderdeel van een Europees LIFE Local Water Adapt-project, waaraan we deelnemen met Nederlandse partners.

• Partners: Corsa, Valeco en BOSAQ
  • Locatie: Harelbeke.

Bekijk een reportage via de website van Focus WTV.

'WATER VOOR LATER' OP BEDRIJVENTERREIN IN TERVUREN

De Watergroep werkt mee aan één van de acht ‘proeftuinen droogte’ van de Vlaamse Milieumaatschappij, genaamd ‘Water voor later’. In zo’n proeftuin werken minstens drie bedrijven samen aan een innovatief project dat waterschaarste in periodes van droogte kan inperken.

Ortwin Deroo, manager Businessontwikkeling: “Op een bedrijventerrein in Tervuren zullen we het hemelwater centraal opvangen in een stormbekken. Op basis van historische regenwatervolumes schatten we dat we op die manier ongeveer 36.000 m³ water kunnen opvangen.” Dat water wordt daarna behandeld en ter beschikking gesteld van de bedrijven. “Maar dat is niet alles”, zegt projectmanager Innovatie Ian Montauban van Swijndregt: “Het hemelwater dat men niet onmiddellijk gebruikt via het huishoudwaternet, wordt veilig gestockeerd in de ondergrond – voor later gebruik.”

In 2020 rondden we het voorbereidende traject voor dit project af, inclusief de bouw van het stormbekken door initiatiefnemer Interleuven. De installatie van de infrastructuur voor de behandeling van het water gebeurt in 2021.

• Partners: Interleuven, Beresco Belgium nv, Loco, Apia, Interrand, G-Invest, De Watergroep
  • Locatie: Tervuren.
De Blankaart

B-WATERSMART

In onze zoektocht naar alternatieve waterbronnen, bekijken we samen met Aquafin, VITO (Vlaams Instituut voor Technologische Ontwikkeling) en KWR (Water Research Institute) binnen het project B-Watersmart verschillende opties om de waterbevoorrading van waterproductiecentrum De Blankaart te verhogen. Ook het verbeteren van de kwaliteit van gezuiverd rioolwater voor drinkwaterproductie komt daarbij in beeld.

Het project krijgt steun van het Europese onderzoeksprogramma Horizon 2020.

• Partners: De Watergroep, VITO, Aquafin, en KWR
  • Locatie: waterproductiecentrum De Blankaart.

LIFE Freshman

Duinen en kreekruggen zijn een natuurlijk reservoir van zoet water. De kwaliteit van dat water is helaas onvoldoende om er meteen drinkwater van te maken. Binnen het Belgisch-Nederlandse project LIFE Freshman testen we samen met IWVA (Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht) een pilootinstallatie om het water te infiltreren in de zandige ondergrond van een kreekrug, en het daarna terug op te pompen. Het zand dient als natuurlijke filter. Dat resulteert in een betere kwaliteit van het opgepompte water.

• Partners: IWVA, De Watergroep
  • Locatie: Veurne.

NuReDrain

In 2020 rondden we het Europees Interreg-project NuReDrain af. Samen met VITO onderzochten we innovatieve filtersystemen om schadelijke fosfaten uit (landbouw)water te halen te hergebruiken. We haalden het fosfaat uit het binnenkomende water met behulp van korrels van gedroogd ijzeraluminiumslib. Die werden ontwikkeld door VITO. Het fosfaat kan daarna opnieuw worden gebruikt, bijvoorbeeld als meststof. Projectingenieur Benjamin Hermans: “Het valoriseren van grondstoffen is een belangrijk thema voor De Watergroep. NuReDrain is nu afgelopen, maar we hebben gelijkaardige projecten lopen voor de valorisatie van aluminium en arseen. We starten een marktdialoog op, waarbij we kijken welke bedrijven ons slib kunnen hergebruiken.”

• Partners: VITO, De Watergroep
  • Locatie: waterproductiecentrum De Blankaart

Meer info via de website van NuReDrain.