Waterontzilting

De Ganzepoot: de online weg naar waterontzilting

Het grondwaterpeil zakt en de aanvoer van oppervlaktewater en hemelwater wordt onzekerder. Als toekomstgerichte organisatie verkent De Watergroep daarom ook alternatieve waterbronnen, zoals brak en zout water. Samen met drinkwaterbedrijven IWVA en Farys ontwerpen we een pilootinstallatie om dat water te zuiveren tot drinkwaterkwaliteit. Daarbij krijgen we de hulp van sensoren die in real time de parameters van het water weergeven.

introductie foto De Ganzepoot: de online weg naar waterontzilting

In de studie SWEET-H2(O) van de Blauwe Cluster onderzochten we samen met onze partners hoe we ontziltingstechnologieën rendabel kunnen maken. De resultaten leidden onder meer tot een ontwerp voor het flexibel aansturen van het ontziltingsproces in functie van de het aanbod van groene energie. Dat onderzoek kristalliseerde in een nieuw project: De Ganzepoot in Nieuwpoort.

Unieke locatie

Programmabeheerder Pauline Ottoy: “De Ganzepoot is een unieke locatie, waar zowel water vanuit de zee als van in het binnenland ter beschikking is. Met andere woorden: het hele jaar door is er water beschikbaar, maar wel met een heel uiteenlopende kwaliteit. Om een goede technologie te kiezen en drinkwater te kunnen produceren is het daarom cruciaal om de waterkwaliteit over de seizoenen heen in kaart te brengen. Dat doen we aan de hand van een online monitoring.”

Gemeenschappelijke aanpak loont

Ottoy: “Om meer te weten te komen over de evolutie van het zoutgehalte in het water, stapten we in een project met Aquafin, Imec Nederland, Water Future en VITO. Imec en De Watergroep leveren de sensoren voor de monitoring, VITO maakt de modellen voor de variatie in waterkwaliteit. Het onderzoek krijgt financiering van het Partners voor Water-financieringsprogramma van de Nederlandse overheid.”

“Al die data gebruiken we voor het ontwerp van een piloot-ontziltingsinstallatie in De Ganzepoot. Dat gebeurt in samenwerking met IWVA en Farys. En dat is best bijzonder”, zegt Brecht Vermeulen, voorzitter van de raad van bestuur van De Watergroep. “Als elk van ons alleen aan dit traject zou beginnen, zou de investering te groot zijn. Door het gemeenschappelijk aan te pakken, realiseren we schaalvoordelen en verlagen we de kosten.”