Drinkwater in Congo

Werken aan drinkwater in Congo

Begin 2020 hernieuwden we de samenwerking met Join For Water en de Vlaamse overheid om de drinkwatervoorziening in de Congolese provincie Ituri te verbeteren.

Het project kadert in het Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling. Eerder ondersteunden we tussen 2015 en 2018 lokale drinkwatercomités, herstelden we bestaande waternetten en bouwden we een drinkwatersysteem en waterleidingen. 

introductie foto Werken aan drinkwater in Congo

Vernieuwde samenwerking

De vernieuwde samenwerking loopt nog tot 31 december 2021. In die periode zullen we:

  • bouwen aan een nieuw drinkwatersysteem in Ngote
  • werken aan verbetering van hygiëne en sanitatie bij 150 families in vier dorpen
  • herstellingen doen aan bestaande waternetten
  • zes blokken van elk vier latrines bouwen en leerlingen sensibiliseren via de hygiënecomités in drie scholen
  • een studie uitvoeren in de omgeving van Bunia (Lonyo) voor de bouw van een grootschalig nieuw systeem
  • nieuwe bronbeschermingsmaatregelen invoeren (onder andere herbebossing)

 

Met die maatregelen bereiken we 25.100 nieuwe watergebruikers en verbeteren we het watersysteem van 615.000 bestaande watergebruikers.

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)