Het overkomt de besten: een factuur uit het oog verliezen. Sinds 2020 sturen we klanten een herinnering via sms wanneer dat de betaling iets te lang op zich laat wachten.
De Watergroep startte eerst een proefproject op, waarbij 2 scenario’s vergeleken werden. In het eerste scenario stuurden we sms’en naar particuliere klanten, 5 dagen vóór de vervaldag van hun factuur. Later kwam daar een tweede scenario bij, waarbij klanten 5 dagen ná de vervaldatum een sms-herinnering ontvingen. In beide gevallen leverde dat positieve resultaten op.
“Maar of een sms vóór vervaldatum echt werkt, is moeilijker in te schatten,” zegt teamleider Debiteuren Katrien Verrees. “Heeft de klant werkelijk betaald naar aanleiding van de sms of had de klant sowieso zijn factuur betaald voor de vervaldatum? We beslisten daarom om alleen nog na de vervaldatum te sms’en. Dat heeft een groot voordeel: we bereiken de klant sneller dan met een herinnering via de post. Zo besparen we postkosten. Uit een klantenbevraging bleek dat ook de klanten de sms’en als positief en nuttig ervaren!”
We voerden ook een andere nieuwigheid in voor onze facturen. Alle facturen bevatten sinds 2020 een QR-code om de betaling uit te voeren. Het typische overschrijvingsformulier viel weg.