Zillebeke en Dikkebus

Totaalrenovatie waterproductiecentra Zillebeke en Dikkebus

De Watergroep beschikt over 5 oppervlaktewaterwinningen. In 2020 rondden we de renovatie af van 2 daarvan: Zillebeke en Dikkebus, gelegen nabij Ieper. Zowel de gebouwen als de installaties kregen een grondige update.

introductie foto Totaalrenovatie waterproductiecentra Zillebeke en Dikkebus

Overgenomen

“In 2010 namen we deze 2 oppervlaktewaterwinningen over van de Stedelijke Waterregie van Ieper. Ze waren intussen aan vernieuwing toe. En zoals dat vaak gaat met dergelijke renovaties, nam het project in omvang toe naarmate onze projectingenieurs de gebouwen verder onderzochten,” zegt Gert Danckaers, manager Ontwerp en Engineering.

Sturing op afstand

“In Zillebeke vervingen we in 2020 verschillende pompen, grote delen van het buizenstelsel en vernieuwden we de filters. Er kwamen nieuwe tanks voor het corrigeren van de pH-waarde van het water en het verwijderen van ongewenste stoffen. Dankzij technologische aanpassingen kunnen we de meeste processen nu op afstand sturen. Dat maakt zowel de exploitatie als het onderhoud van de installaties veel eenvoudiger.”

“Om de werken te kunnen uitvoeren, moesten we het waterproductiecentrum van Zillebeke tijdelijk uit dienst nemen. Dat productieverlies vingen we op door deels water aan te voeren uit andere waterproductiecentra, deels door water aan te kopen bij een ander drinkwaterbedrijf. Onze klanten hebben daar dus niets van gemerkt.”

Visvriendelijke roosters

Het waterproductiecentrum van Dikkebus kreeg de afgelopen jaren al een grondige renovatie, met onder meer een nieuwe betoncoating, aangepaste slibschrapers en een nieuwe stuurkast. Nieuw voor 2020 zijn de visvriendelijke innameroosters in de Dikkebusvijver, waar het waterproductiecentrum het ruw water vandaan haalt. Jonge visjes worden nu tegengehouden door ‘visvriendelijke roosters’. De nieuwe roosters zijn zelfreinigend en fijnmaziger. Zo kunnen de kleinere vissen er niet doorzwemmen. Dat heeft voordelen voor het onderhoud van de installatie, én voor de vispopulatie. Een win-win!